לפרטים ומידע נוסף:
07-333-00-300
או השאירו פרטים ונחזור אליכם





גורמי סיכון לאירועי לב- פרופ' שטרסברג

פרופ' בוריס שטרסברג, מנהל רפואי ב"טופ בילינסון", לשעבר מנהל היחידה לקוצבי לב בביה"ח בילינסון

     ומנהל היחידה להפרעות קצב הלב, אלקטרופיזיולוגיה וקוצבים במרכז הרפואי.

משמש פרופסור מן המניין בסגל הקליני של אוניברסיטת תל אביב.

 

גורמי הסיכון לאירוע לב

 

אירוע לב מתרחש, לרוב, עקב אספקת דם לקויה ללב ומחסור חמור באספקת חמצן ללב. שיבוש באספקת הדם ללב מתרחש כמעט תמיד בשל חסימת העורקים המובילים ללב, העורקים הכליליים, על ידי משקעים שונים – מה שמוגדר כטרשת עורקים ויכול להוביל בשלבים החמורים ביותר לחסימה מלאה של העורק. אספקת חמצן מעטה ללב יכולה להיגרם בשל כמה סיבות, כדוגמת הפרעת קצב, התכווצות של אחד מהעורקים המרכזיים, בעיות בלחץ הדם (בין אם הוא נמוך מדי ובין אם גבוה מדי) ועוד.

 

אלו הגורמים שמעלים משמעותית את הסיכוי לחוות אירוע לב:

 

  • עישון: אנשים המעשנים באופן קבוע נמצאים בסיכון מוגבר לאירוע לב. למעשה, כ-45% ממחלות הלב הקשורות באספקת דם לקויה (מחלות לב איסכמיות) בקרב חולים עד גיל 65, נגרמות כתוצאה מעישון.
    מצב תקין: המצב התקין היחידי הוא הפסקת העישון
  • יתר לחץ דם: יש המגדירים את המחלה הזו 'הרוצח השקט', משום שתסמיניה לא תמיד ברורים, אך הנזק שהיא גורמת יכול להיות משמעותי מאוד. לחץ דם גבוה יכול לגרום לתופעות רבות, שהחמורה שבהם היא פגיעה ברקמות של כלי דם – כולל כלי דם הקשורים בלב, מה שעלול לגרום לאירוע לב.
    מצב תקין: לחץ דם דיאסטולי – 80 ולחץ דם סיסטולי – 120
  • שומנים בשיעור גבוה בדם: שיעור גבוה של שומנים בדם אינו בהכרח קשור להשמנת יתר, כפי שניתן לחשוב, אך מדובר כך או כך בגורם סיכון משמעותי אשר יכול לגרום לאורך זמן להיווצרות משקעים בעורקים ולהיצרות שלהם, עד כדי חסימה מוחלטת שעלולה לגרום לאירוע לב. בהקשר זה יש לציין גם את הכולסטרול, אחד מהחומרים המרכיבים את שומן הגוף, ולו שני סוגים: כולסטרול מסוג LDL ('הכולסטרול הרע') וכולסטרול מסוג HDL ('הכולסטרול הטוב'). הכולסטרול הרע נחשב בפני עצמו גורם סיכון למחלות לב, בשל נטייתו להצטבר בדופנות העורקים. הכולסטרול הטוב עוזר בפינוי הכולסטרול הרע, ולכן חשוב שרמתו תהיה תקינה.
    מצב תקין: שומנים – פחות מ-150 טריגליצרידים לדציליטר דם; כולסטרול LDL – עד 160 מ"ג לדציליטר (באנשים בריאים); כולסטרול HDL – יותר מ-37 מ"ג לדציליטר אצל גברים, ויותר מ-47 מ"ג לדציליטר אצל נשים
  • סוכרת: מחלה אשר מעלה את כמות הסוכר בדם. מחלת סוכרת לא מאוזנת מגבירה את הסיכון לאירוע לב ככל שחולפות השנים. יש לציין כי סוכרת מאפיינת לא פעם אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מה שמגביר עוד יותר את הסיכון לאירוע לב.
    מצב תקין: 60ˉ100 מ"ג סוכר לדציליטר דם.
  • השמנת יתר: משקל עודף, או BMI גבוה מהרצוי, יכול לגרום במקרים רבים להופעת כמה גורמי סיכון שונים יחד (לדוגמה: לחץ דם גבוה או עודף כולסטרול 'רע' בדם), מה שהופך אותו לגורם סיכון משמעותי מאוד. מצב תקין: אצל גברים – BMI 19ˉ26; אצל נשים – BMI 19ˉ25
  • פעילות גופנית מעטה: כאשר הגוף אינו פעיל מספיק ובאופן קבוע, הוא סובל מהשלכות רבות אשר יכולות להשפיע גם על הלב – זרימת דם לקויה, קושי בביצוע פעולות פשוטות, היווצרות עומס יתר על הגוף ועוד.
    מצב תקין: פעילות גופנית למשך 150 דקות בשבוע
  • לחץ נפשי: ידוע כי לחץ נפשי, מתח וחרדה אשר נמשכים לאורך זמן פוגעים בפעילות הלב ומחלישים אותו. טיפול פסיכולוגי מתאים יכול לסייע בהפחתת המתח והחרדה, מה שיסייע ללב להתחזק.

 

אלו כמובן רק חלק מגורמי הסיכון בכל הנוגע לאירוע לב. כך לדוגמה, עולה הסיכון משמעותית בגברים אחרי גיל 45 ובנשים אחרי גיל 55. גם היסטוריה משפחתית של אירועי לב, ועוד יותר מזה – אירוע לב קודם שחווה אותו אדם – מעלים את הסיכון לכך.

 

אירוע לב: דרכי מניעה

 

אמנם רשימת הסיכונים שצוינה כאן נראית מדאיגה, אך אין שום סיבה לקבל אותה כגזירה משמיים. על אף שלל גורמי הסיכון, ישנן כמה וכמה דרכים להקטין משמעותית את הסיכון לאירוע לב. המפתח לכך הוא, מעל לכל, אורח חיים בריא.

 

צריכה של מזון בריא תהיה צעד ראשון בדרך לשיפור. מזון בריא פירושו ירקות ופרות, סיבים תזונתיים, דגנים, בשר דל שומן (דגים ועוף לדוגמה) ומוצרי חלב דלי שומן, שמן מן הצומח ועוד. חשוב להימנע משומן רווי ושומן טרנס (שנמצאים בכמויות גדולות במזון מהיר, לדוגמה), ממאכלים עתירי נתרן (הכמות היומית המומלצת היא 2.3 גרם נתרן) וממשקאות המכילים סוכר בכמויות גדולות. רצוי גם להימנע מצריכת מזון מטוגן ומלוח יתר על המידה. גם צריכת אלכוהול בכמויות גדולות נחשבת מסוכנת, אך שתייה של כוס יין אדום, אחת ליום, נחשבת דווקא מועילה ללב.

 

המזון הוא לא הצעד היחיד שיש לנקוט כדי למנוע אירוע לב. לצד זה חשוב להקפיד על פעילות גופנית קבועה, לפחות 150 דקות בשבוע. מומלץ לשקול גם שילוב של אימוני כוח קצרים, כחצי שעה כל אחד, 2ˉ3 פעמים בשבוע. פעילות גופנית יעילה תסייע רבות להפחתת מתחים, להגברת הערנות, לשיפור הגמישות ולהבטת זרימת דם תקינה בעורקי הגוף, אך חשוב גם לא להגזים כדי להימנע מפציעות ומעומס יתר על הגוף.

 

צעד חשוב נוסף צוין כבר קודם לכן, והוא הפסקת העישון: מעשנים נמצאים, כאמור, בסיכון מוגבר לחוות אירוע לב (וזאת מבלי שצוינו הבעיות הנוספות שיכול לגרום העישון). הפסקת העישון היא קריטית למי שרוצה להימנע מאירוע לב, וכבר לאחר כחצי שנה ללא עישון יורד משמעותית הסיכון לאירוע שכזה. אדם שעישן באופן קבוע ישוב לערכים 'נורמליים' מבחינה זו, כמו אדם שלא עישן מעולם, אחרי 15 שנים ללא עישון.

 

וגם זה חשוב מאין כמותו:

החלמה לאחר אירוע לב

 

לאחר אירוע לב ישנה חשיבות רבה לקבלת הכלים הנכונים, על מנת לחזור לשגרת החיים מהר ככל האפשר.

השלב הראשון בתהליך שיקום הלב, הינו ההחלמה – שהייה במלון רפואי עם פיקוח 24 שעות ביממה, כולל הדרכות, הרצאות בתחום בריאות הלב ובעיקר מנוחה ורגיעה.

למנוחה חשיבות אדירה לאחר אירוע לב. הודות לה יכול הלב להתאושש אט-אט, להשתקם ולחזור לעצמו בקצב המתאים לו. שיקום לב כזה רצוי שייעשה בסביבה רגועה ושלווה, בשילוב פעילות גופנית מתונה בפיקוח אנשי מקצוע, אשר תסייע להחזיר את תחושת הביטחון לחולה ולבני משפחתו.

 

לפיכך, השהייה במלון החלמה מומלצת ע"י משרד הבריאות ומהווה תחנת מעבר חשובה והכרחית בין השהייה בבית החולים תחת השגחה צמודה לבין החזרה הביתה. בדרך זו אפשר להבטיח את החלמתו המיטבית של החולה ולהפחית משמעותית את הסיכוי לאירוע לב נוסף.

 

מלון ההחלמה הרפואי "טופ בילינסון", מציע לך ייעוץ אישי, עם מגוון מומחים בתחום בריאות הלב. 

למידע נוסף, נא לפנות למזכירות המלון בטל' 0733-300-300

שיתוף חברתי
פוסטים קשורים

כתיבת תגובה